Jak překonat úzkost? Vsaďte na zdravý životní styl!

Strach je poslední dobou velmi skloňovaným slovem. Bojíme se nákazy, nestýkáme se s blízkými, hrozí nám ztráta zaměstnání. Není tedy divu, že se potýkáme s úzkostí, se kterou si nevíme rady. Jak ji překonat?

Strach vs. úzkost

Strach je jednou z emocí, která je nám přirozená, pomáhá nám přežít. Když ale přeroste v úzkost, měli bychom začít bít na poplach. Úzkost nás totiž může paralyzovat, často ji provází nepříjemné pocity jako bušení srdce, nadměrné pocení, nevolnost, svírání hrdla a mravenčení v končetinách.

Víte, že strach je ohraničený předmětem, víme, čeho se obáváme? V případě úzkosti to ale tak úplně neplatí. Podle charakteru rozlišujeme několik typů úzkostných poruch.

  • Sociálně úzkostná porucha, která způsobuje, že se lidé vyhýbají určitým sociálním situacím, protože se bojí, že je ostatní budou považovat za trapné a ponižující.
  • Generalizovaná úzkostná porucha představující úzkost z toho, že by se mohlo stát něco nežádoucího.
  • Panická porucha, pro kterou jsou typické náhlé záchvaty paniky.
  • Obsedantně kompulzivní porucha způsobující opakované a nechtěné myšlenky, které vedou k nepřiměřenému strachu souvisejícímu se zdravím, čistotou atd.
  • Posttraumatická stresová porucha jako reakce na závažný stres.
  • Agorafobie neboli strach z otevřených prostranství.
  • Specifické fobie, které narušují běžné fungování.

Jak se úzkost projevuje?

Mezi nejčastější příznaky úzkosti patří nejen strach a obavy, deprese, fóbie, poruchy spánku, nesoustředěnost a podrážděnost, ale také fyzické příznaky jako pocit nevolnosti, bolest na hrudi, bušení srdce, chvění rukou apod.

Co pomáhá v boji s úzkostí?

Neléčená úzkostná porucha sama od sebe nezmizí, má naopak tendenci se zhoršovat. Jakmile u sebe některý z příznaků zpozorujete, začněte jednat. Ideální je konzultace s odborníkem, co ale dělat, než se k němu dostanete?

Dopřejte si dostatek spánku

Jedním z projevů úzkosti jsou potíže se spaním. Mezi hlavní příčiny nespavosti patří osobní problémy, deprese, stres, bolest, špatné prostředí pro spánek a změna rytmu, v noci se často probouzíte a nemůžete už znovu usnout, špatně se soustředíte, ani nálada není zrovna dobrá. Jakmile se u vás insomnie neboli nespavost projeví, řešte ji.

  • Spěte alespoň 7 hodin denně.
  • Zaveďte si pravidelný režim a dodržujte ho.
  • Před spaním nekuřte, poslední kávu nebo jiný nápoj kofeinem si dejte minimálně 6 hodin předem.
  • Spěte v dobře vyvětrané, tmavé a tiché místnosti a na kvalitní posteli.

Náš tip: I když vás trápí dlouhé usínání, nesahejte hned po lécích. Zkuste raději bylinky jako meduňku a chmel.

Zaměřte se na zdravou výživu

Snažte se vyhnout stresu, jezte dostatek ovoce a zeleniny. Do jídelníčku zařaďte i superpotraviny jako chia semínka, goji, chlorellu nebo spirulinu. Když nároky na vitamíny a minerály nedokážete vykrýt stravou, přizvěte na pomoc doplňky stravy.

Posilujte imunitu

Nezapomínejte posilovat svou imunitu, kterou stres vystavuje náročné zkoušce. Když se necítíte dobře psychicky, těžko na tom fyzicky budete lépe. Oslabíte svou imunitu a antibiotika nebo jiné léky se brzy stanou nedílnou součástí vašeho života.

Náš tip: Imunitu můžete posilovat i pravidelným užíváním vitamínů na imunitu.

Radujte se z maličkostí

Vraťte se na chvíli do dětských let a radujte se z každé maličkosti upřímnou radostí jako malé děti. Proč lpět na velkých věcech, i maličkosti jsou pro náš život důležité.

Hýbejte se!

Pravidelný pohyb, cvičení a procházky vám zlepší náladu. Nadýcháte se čerstvého vzduchu, uděláte něco pro své zdraví. Bude se vám líp spát, zlepší se vám nálada.

Vyvarujte se alkoholu

Právě alkohol vnímají mnozí úzkostní lidé jako jediné východisko ze složité situace. Bohužel mylně. V alkoholu totiž najdete ethanol, která sice působí relaxačně, ale jen na krátkou chvíli. Když pomine, může se celá situace ještě víc vyhrotit.